عرفان و تصوف
شرح شطحیات روزبهان بقلى شیرازى(صوفى و عارف نامدار قرن ششم هجرى) از امهات کتب صوفیه است.او را بقلى از آن باب گویند که پدرش ابو نصر و شاید خود او دکان سبزىفروش داشت و از آن روى که در شطحیات مشهور بود او را شیخ شطاح و شطاح فارس هم گفتهاند. روزبهان شطحیات را به زبان عربى نوشت و آن را«منطق الاسرار ببیان الانوار» نامید و بعدها بنا به توصیه بعضى از مریدان شرحى بر آن نوشت که به شرح شطحیات موسوم گشت. روزبهان دراین کتاب کوشیده است تا حقایق عرفانى را که به زبان شطح جارى بود و قشریون آن را نشانه کفر و الحاد و دعوى نبوت مىدانستند، گردآورى و شرح کند و نشان دهد که در طریقه صوفیه«منى»و«تویى»محلى از اعراب ندارد. این کتاب در 545 فصل و یک مقدمه و یک خاتمه تدوین یافته، از لحاظ موضوع و روش کار و زوایه دید نویسنده و فصلبندى و نظام فکرى و منطق حاکم بر متن، کمنظیر و از جنبه خلاقیت و حدود ابتکار منحصربهفرد است.شیخ شطاح دراین کتاب به توضیح و تأویل سخنان شورانگیز و رمزى صحابه و اولیا مىپردازد: شطحى را از مشاهیر بیان مىکند، تفسیر آن را زیر عنوان«قال»مىآورد، سپس با خطاب جانان!عاشقا!دلبرا!اى شیرا!اى عیار!اى مرغ جان...با مناجات و حکایاتى از مقربان و احادیث نبوى به گشودن و بسط کلام اقدام و مفاهیم عالى را روشن مىکند.نثر کتاب پرشور، و در بسیارى موارد به صنایع بدیعى آراسته است. دراین مقاله، سیر آیین جوانمردى از دیرباز تا به امروز بررسى شده است.آیین جوانمردى را به آدم ابوالبشر نسبت دادهاند.در عرب پیش از اسلام، دو فضیلت سخاوت و شجاعت از ارکان اصلى فتوت به شمار مىرفت.نویسنده پس از برشمردن صفات فتیان، خاستگاه فکرى این گروه را کشور ایران دانسته است. عیاران، مردانى در زمره جوانمردان:در قرنهاى نخستین اسلام، به ظاهر فتیان همان تودههاى برخاسته از مردم بودند که به همیارى یاران خویش کمر همت بر میان بسته، شهرها را از دستبرد بیگانگان رهایى مىبخشیدند و هم ازاینرو آنان را عیار(مصحف واژه فارسى ایار)مىنامیدند. جنبههاى اجتماعى عیاران:یکى از وجوه بسیار مهم تاریخ اجتماعى ایران، رواج آیین جوانمردى و تشکیل جمعیتهاى فتیان است.این آیین، یادگار دورهاى است که ایرانیان علیه بیدادگرى و نژادپرستى امویان به اعتراض برخاستند.در دورههاى بعد، صفاریان نیز که علم استقلال برافراشتند، از فتیان بودند. رابطه تصوف و فتیان:از آغاز تصوف در ایران-که آن نیز پرخاشى در برابر مسائل اجتماعى بود-بزرگان صوفیه همواره تصوف را براى خواص و جوانمردى را براى عموم مىدانستند و هر دو را با هم ترویج مىکردند؛چنانکه سه تن از بزرگان مشایخ ایران، از سران فتیان و جوانمردان بودهاند. فتیان و سیاست:بارها اتفاق افتاده است که کار فتیان بالا گرفته و با اقبال خواص و رجال سیاسى روبهرو شده است.پیوستن الناصر لدین الله، خلیفه عباسى، و سلطان ملک طاهر بن بیبوس بند قدارى، پادشاه مصر، و نیز در زمان صوفیه پیوستن قزلباش به فتیان نمونهاى از آن است. اهل ملامت و فتیان:فتیان نیز چون ملامتیان بر اخلاص در عمل و دورى از ریا مىکوشیدند و بتدریج، طریقه اهل ملامت با سنتهاى فتوت پیوند خورد.بعدها، قلندران نیز مانند آنان در ترک لباس اهل تصوف و دورى از شکل و شمایلى که آنان را معبود خلایق کند، مصّر بودند؛اما طریقه آنان و هم روش فتیان، خود آداب و هیأت ویژهاى پیدا کرد که در نتیجه، آنها نیز مانند صوفیه به رؤیت خلق و انحراف از اصل کشیده شدند. آیین جوانمردى و ورزش باستانى:چون فتوت خوى پهلوانان ایران بود، پس از رواج تصوف اسلامى در ایران، ورزش باستانى به تصوف آمیخته شد؛به طورى که تنى چند از صوفیان، از پهلوانان بنام گردیدند که بزرگترین آنها، پهلوانان محمود پوریاى ولى است.اصولى که ورزش باستانى از آن مایه گرفته، پارهاى از آداب عیاران است. در پایان این مقاله، نویسنده هشت فتوتنامه زیر را به اختصار معرفى کرده است:فتوتنامه شهاب الدین عمر سهروردى(رساله یکم)؛رساله دوم سهروردى ؛فتوتنامه عبد الرزاق کاشانى؛فتوتنامه شمس الدین آملى؛فتوت نامه نجم الدین زرکوب؛فتوت نامه درویش على بن یوسف کرکهرى؛فتوتنامه مىرسید على همدانى و فتوت نامه سلطانى. دراین مقاله، نویسنده با استناد به متون نظم و نثر عرفانى، تعبیر عارفان از بهشت و نعمتهاى آن را بررسى کرده است.بهشت پاداشى است که خداوند به بندگان نیک خود وعده کرده است.ویژگیهاى بهشت در قرآن کریم با تشبیهات محسوس و عینى بیان شده است.این تشبیهات، به تعبیر عارفان، براى ملموس شدن نعمتهاى معنوى و حقیقى است؛نعمتهایى که جز به وساطت اینگونه تشبیهات حسى، به طریق دیگرى توصیف نمىشود.از نظر عارفان، حوران بهشتى، در واقع تجلى صفات الهى و فاقد جسم و حس هستند. عارف، عبادت حق را از آن جهت انجام مىدهد که او را مستحق عبادت مىداند.عارف بلند همت کمال طلب، بهشت را چیزى نمىانگارد؛بلکه چون وعده معشوق است و نردبانى است که وى در راه عاشق نهاده تا او را به وصال و لقاى خویش برساند، آن را مىپذیرد و راج مىنهد.بسا مردانى که از منزل ترس جهنم و شوق به بهشت فراتر مىروند تا به منزل دوستى خدا فرود آیند. در آثار صوفیان به جنّات متعددى برمىخوریم که عالیترین و شریفترین آنها «جنات محبان»است که از آن دوستان خداوند است و حضرت مصطفى(ص)از آن خبر داده است. مکاشفات رضوى نام یکى از دهها شرحى است که به منظور باز نمودن و روشن کردن غرض برخى از ابیات مثنوى به رشته تحریر درآمده است.شارح این اثر «مولوى محمد رضا ملتانى لاهورى»متعلق به سده یازدهم ه.ق است. در بیشتر جاهاى کتاب، پیش از شرح، نقدى کوتاه از داستان موردنظر بازگو شده و منظور و هدف مولوى را ارائه داده است. نثر شارح-بسان غالب هندیان پارسىنویس-ساده، روان، خوشخوان و دور از تکلف و تصنع و آرایهها و پیرایههاى گفتارى است. مکاشفات رضوى به اهتمام کورش منصورى با استفاده از سه نسخه تصحیح شده، اما روى جلد این کتاب نامى از مصحح نیامده است!همچنین عیوب و نواقصى چند در نگارش این شرح جلب نظر مىکند؛از جمله: مقدمه و متن کتاب از اغلاط مطبعى عارى نیست.دسته دیگرى از عیوب مربوط به بخش«نمایههاست»که شماره صفحات آنها به ترتیب نادرستى آمده است.در خلال فهرستها، کاستیهایى به چشم مىخورد.در رسم خط کتاب مکاشفات رضوى اشتباهات و املاى متفاوت کلمات دیده مىشود که براى خواننده این سؤال را به وجود آورده که کدام درست یا درستتر است. مکاشفات رضوى به همت انتشارات روزنه در شمارگان 1500 نسخه به سال 1377 براى اولینبار چاپ، و در قطع وزیرى و در 901 صفحه به قیمت 2950 تومان عرضه شده است.
+ نوشته شده در بیست و پنجم شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۴ ب.ظ توسط شربتی
|